Edukacja i integracja

W dniach 26-28.09.2022 uczniowie klas 3C i 3D uczestniczyli w wycieczce edukacyjno – integracyjnej Oświęcim- Zakopane- Wieliczka.
Podróż rozpoczęliśmy wczesnym rankiem, by dotrzeć w godzinach południowych do miejsca pamięci ofiar zbrodni holokaustu – Muzeum Auschwitz Birkenau.
Pierwszy punkt naszej wycieczki był bardzo wzruszający, emocjonalny i przepełniony uświadomieniem sobie cierpienia ludzi, którzy doświadczyli zbrodni obozowych. Przewodnicy dostrzegli głębie naszej zadumy właśnie w tym szczególnym miejscu. Po zwiedzaniu Muzeum, udaliśmy się na miejsce noclegowe -Murzasichle. Tam oprócz ciepłego przywitania gospodarzy, witał nas piękny pies właścicieli, który skradł nasze serca.
Następnego dnia wyruszyliśmy szlakiem Doliny Kościeliskiej, zachwyceni pogodą i pięknymi widokami posililiśmy się w schronisku i ruszyliśmy drogą powrotną. Popołudniem drugiego dnia odwiedziliśmy zakopiańskie Krupówki, by zaopatrzyć się pamiątki z naszego pobytu.
Wieczorem po obiadokolacji przyszedł czas na zasłużony relaks, który w rozumieniu uczniów był kolejnym momentem integracji, rozmów, śpiewów i tańców, co jeszcze bardziej zacieśniło relacje koleżeńskie naszych wychowanków.
Trzeci dzień naszej podróży- zwiedzanie Kopalni Soli w Wieliczce, było ekstremalnym przeżyciem, pełnym fascynacji i wspaniałych legend opowiadanych przez przewodników. I tak po wyjeździe na powierzchnię zdaliśmy sobie sprawę, że to był już ostatni punkt naszej wycieczki i czas wracać do domu.
Po posiłku, najedzeni choć zmartwieni, że już wracamy, wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Był to fantastyczny czas poznawania historii miejsc pamięci, nowych ludzi i nawiązywania relacji.
Opiekunowie choć troszkę zmęczeni, nie ukrywali zadowolenia i przede wszystkim dumy z naszych uczniów, gdyż każdy z nas słyszał dobre słowa o naszych podopiecznych od przewodników, gospodarzy i oczywiście kierowcy. Dlatego warto dać cząstkę siebie, by móc doświadczać tak wiele dobrego.
Zachęcamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji z naszej wycieczki.
Opiekunowie wycieczki:
Marlena Bernacka – Pluta
Renata Gałązka – Skowron
Piotr Ciszek
Piotr Deszczyński

AKCJA „SPRZĄTANIE ŚWIATA 2022”

W tym roku już po raz 29 Fundacja Nasza Ziemia koordynuje największą polską akcję ekologiczną SPRZĄTANIE ŚWIATA – POLSKA, której hasło brzmi: „Wszystkie śmieci są nasze”
Nie zapominajmy, że Ziemia to nasz wspólny dom, o który wszyscy powinniśmy dbać. Zachęcamy do prawidłowej, odpowiedzialnej segregacji plastiku w gospodarstwach domowych oraz do rezygnacji z plastiku tam, gdzie jest to możliwe. W dzisiejszych czasach trudno jest wyeliminować plastik z naszego codziennego życia, ale możemy zminimalizować jego szkodliwy wpływ na nasze zdrowie.

Dnia 16.09 o godz. 11.00 UCZNIOWIE KLAS III C i III D otrzymali rękawiczki, worki oraz instrukcję, jakie odpady zbieramy i jak je segregujemy. Posprzątaliśmy teren wokół szkoły i wyruszyliśmy do pobliskiego lasu, gdzie niestety napotkaliśmy kilka dzikich wysypisk śmieci. Zapełniliśmy wszystkie dostępne worki. Po krótkim odpoczynku zebraliśmy wszystkie worki i wspólnymi siłami donieśliśmy na wyznaczone miejsce, a koordynatorka poinformowała odpowiedni wydział w naszym Urzędzie Miasta o miejscu składowania zebranych śmieci.
Dziękuję serdecznie za zaangażowanie wszystkim uczestnikom Akcji Sprzątania Świata
Koordynator Marlena Bernacka – Pluta

Pielgrzymka do Czarnej

W środę, 14 września 2022 r., w Tygodniu Wychowania uczniowie naszej szkoły wybrali się na pielgrzymkę rowerową do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni w Czarnej, aby tam zawierzyć Maryi wszystkie swoje sprawy w nowym roku szkolnym. Młodzież i wychowawcy zostali powitani przez księdza rektora wspólnoty pallotyńskiej, proboszcza Sławomira Grochalaka oraz księdza Bogusława Bogdana, który przybliżył nam historię kultu Matki Bożej w Czarnej i podkreślił, że oto niemal w zasięgu ręki jest miejsce, gdzie Maryja rozdaje łaski, wysłuchuje proszących i uciekających się do Niej. Kolejnym ważnym elementem naszego spotkania było uroczyste odsłonięcie Jej wizerunku. Następnie ksiądz prefekt Radosław Zaborski poprowadził modlitwę Nowenny do Matki Bożej Czarneckiej. Po jej zakończeniu rozpoczął się piknik połączony z ogniskiem, pieczeniem kiełbasy i zajadaniem przywiezionych smakołyków :-).
Kolejnym etapem naszej wyprawy był przejazd na cmentarz parafialny w Końskich. Na wstępie przypomnieliśmy ofiarę złożoną przez żołnierzy w czasie kampanii polskiej z 1939 r. Informacje o działaniach partyzantów na ziemi koneckiej przeczytały Marysia i Zosia Lasota. Następnie modliliśmy się w intencji żołnierzy poległych w czasie II wojny światowej i zapaliliśmy znicze w celu uczczenia ich pamięci.
Do domów wróciliśmy pełni wrażeń, radośnie pedałując.
* Nad naszym bezpieczeństwem w drodze czuwali koneccy policjanci. Pięknie dziękujemy.
* Organizatorami byli nauczyciele: ksiądz Radosław Zaborski, Renata Korabiewska i Marta Pawłowska.

Inauguracja roku szkolnego 2022/2023

W czwartek, 1 września br. uroczyście rozpoczęliśmy nowy rok szkolny. Na tej uroczystości obecni byli zaproszeni goście: zastępca naczelnika Wydziału Polityki Społecznej, Oświaty i Zdrowia Marcin Wiaderny i członek Zarządu powiatu Dariusz Banasik. Dyrektor Wojciech Jasnos przywitał wszystkich uczniów i nauczycieli oraz skierował następujące słowa:
Pozwolicie drodzy zgromadzeni, że w ten, jeszcze letni dzień, który zdaje się być dobrym prognostykiem na nadchodzące miesiące, rozpocznę nasze spotkanie od cytatu fragmentu jednego z wierszy Wisławy Szymborskiej:
„Każdy przecież początek to tylko ciąg dalszy,
a księga zdarzeń zawsze otwarta w połowie”
Charakterystyczną cechą każdego roku szkolnego jest właśnie to, że ponownie otwieramy przymkniętą na dwa miesiące wakacji „księgę zdarzeń”, uchylamy ją i z zapartym tchem śledzimy, co nastąpi, przewidując przyszłość. Zapewne nadchodzące ostatnie miesiące tego roku, jak i półrocze przyszłego – będą niezwykle pracowite. Łatwo to przewidzieć, ponieważ tak właśnie wygląda praca nas nauczycieli i Was uczniów. A przed nami dużo nowości i zmian. Bo przecież po latach wracamy do obecności w szkole klas czwartych, których uczniowie będą zdawać maturę w nowej formule, czy też pojawia się nowy przedmiot „Historia i teraźniejszość”.
To, co pociesza, to fakt, że wszyscy kochamy szkołę. Proponuje zatem, by tą sympatią do szkoły popisać się już od dzisiaj, zarażać nią kolegów,​ którzy być może duchem są jeszcze na wakacjach. Nie tęsknijcie za nimi, nadejdą wkrótce znów, a na razie obecni tu nauczyciele, wychowawcy i cała obsługa szkoły zatroszczą się, by było wam i nam, jeżeli nie lepiej, to przynajmniej równie dobrze: ciekawie, atrakcyjnie czasem z dużą dawka adrenaliny – jak w czasie tych wakacyjnych miesięcy.
Wspierajcie się wzajemnie, bo przyjaźnie, jakie zawiązują się w liceum trwają często przez całe życie.
Życzliwą opieką otoczymy zwłaszcza pierwszoklasistów, pomagajcie im, nim pewnie staną na naszych słynnych długich – jak kolejka do wiedzy – korytarzach. Cieszymy się, że wybraliście naszą szkołę, jestem pewien, że będzie to naszą obopólną satysfakcją.
W imieniu całego grona profesorskiego, dyrekcji życzę Wam sukcesów, wielu wspaniałych dni spędzonych w murach naszej szkoły i uroczyście ogłaszam, że NOWY ROK SZKOLNY 2022/2023 został rozpoczęty, a „księga zdarzeń „otwarta ponownie.